Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Egynapos mini-tisztítókúra

2009.11.29
Gyümölcs- vagy zöldségnapok
1. Ha egyelõre félnek a méregtelenítés ismeretlen tartományaiba merészkedni
2. Kitûnõ beavatás
3. Ha túl leterhelt vagy lusta vagyok
4. Ha épp nem tudom rászánni magam egy hétvégi tisztítókúrára

Alapelv

 

 
1. Egyfajta gyümölcsöt vagy zöldséget kell fogyasztani a nap folyamán
2. Elõnye a teljes böjttel szemben az, hogy semmiféle megszorítás nem köt -
annyit ehetek a kiválasztott gyümölcsbõl ill. zöldségbõl, amennyit csak akarok.
3. Többségében ez mindenkit felfrissít és új erõt ad, így kedvet csinál egy teljes méregtelenítõ hétvégéhez.
A gyümölcs- és zöldségnap kevés elõkészületet igényel, bárki bármikor nekifoghat. Mivel sokkal kevésbé terheli meg a szervezetet, mint az elhúzódó böjt - a megvonási tünetek gyakorlatilag észrevétlenek maradnak, vagy teljesen elmaradnak.
Nyugodtan lehet mellette dolgozni, csak legyen nálunk mindig az étel.
A szervezet megkapja a létfenntartásához szükséges anyagokat, mi jóllakhatunk, az emésztõrendszer mûködése ezzel szemben lelassulhat, mivel elegendõ, hogy teljes kapacitása törtrészét vesse latba. Ezáltal megpihenhet és regenerálódhat.
Az elfogyasztott gyümölcs vagy zöldség enyhe hashajtó hatása valósággal kiseprûzi a szervezetben felszaporodott mérgeket. Mivel lúgosító hatásúak, semlegesítik a savfölösleget. Magas káliumtartalmuknál fogva kihajtják a vizet a szövetekbõl, és megnövelik a sejtek oxigénellátását.
Heti egyszeri zöldség- vagy gyümölcsnap tavasszal ugyanolyan tisztítóhatású, mint a szigorú böjt. Javasolt minden alkalommal más-más zöldséget ill. gyümölcsöt választani.
Ha alma napot tartunk - érdemes többféle színû, fajtájú almát összeválogatni. Általában jó és segít, ha nem teljesen egyféle a gyümölcs vagy zöldség, ha másért nem - mert nem olyan monoton a hatása.
Böjtöléskor elõbb-utóbb eltûnik az éhség, gyümölcs- vagy zöldségkúránál azonban sajnos megmarad az étvágy. A gyümölcs- és zöldségkúrák egyetlen megkötése, hogy csak vizet szabad inni, méghozzá hatalmas mennyiségben, ami nem is esik nehezünkre, mert valószínûleg szomjasabbak lesznek mint rendesen.
Tea vagy kávé semmiképpen ne szerepeljen az aznapi menüben, mert ez elronthatja a kúra jótékony hatását. Hasonló okokból tilos dohányozni vagy szeszesitalt fogyasztani a kúra ideje alatt.
A tisztítókúrák más formáihoz hasonlóan a gyümölcs és zöldségkúrák legfõbb célja az emésztõrendszer s ezáltal az egész szervezet és az elme pihentetése.
 
Milyen fajta gyümölcsöt vagy zöldséget fogyasszunk?
Kerüljük a citrusféléket (ezek túl savasak), valamint a banánt és az avokádót, mivel keményítõtartalmuk túl magas. Ehelyett a következõkbõl válogassunk:
Alma: Magas rostanyag- és galakturonsav-tartalma miatt kiválóan alkalmas méregtelenítéshez; a pektin pedig megakadályozza, hogy a fehérjék bomlani kezdjenek a bélcsatornában. Vásároljunk különbözõ színû és fajtájú almát.
Szõlõ: Az otellót szívpanaszokkal küzdõknek ajánlom, mivel káliumban gazdag. Megakadályozza nyálka képzõdését a bélcsatornában, ezért kitûnõen tisztítja a bõrt, a májat, a beleket és a vesét. Magas természetes cukortartalma egész napos energiaszükségletünket fedezi.
Ananász: Bromelain nevû enzimje gyomorsavképzõdést indít el, amely a fehérjék lebontását végzi.
Görögdinnye: Kihajtja a vizet a szervezetbõl; enyhíti a gyomorfekélyes panaszokat, és csökkenti a magas vérnyomást.
Sárgarépa: Elõsegíti az emésztést, tisztítja a bõrt és javítja a látást. Magas béta-karotin tartalmánál fogva kitûnõ antioxidáns.
Cékla: Kiváló méregtelenítõ, mivel ásványianyag-tartalma átmossa a májat és a vesét. Javítja a vér összetételét, enyhít a menstruációs panaszokon. Egymagában túl markáns az íze, próbálják sárgarépával keverni.
Káposzta: megtisztítja a bélnyálkahártyát. Fokozza a bélgáztermelést, mivel lebontja a bélben rothadó anyagokat.
Zeller: Erõsen lúgos kémhatása nagyszerû méregtelenítõszerré teszi. Kihajtja a szövetekben felhalmozódott salakanyagokat. Magas káliumtartalma megfelelõ egyensúlyban tartja a szervezet vízháztartását. Az ásványianyag-forgalom szabályozásával biztosítja az idegrendszer egészséges mûködését.
Uborka: Természetes vízhajtó, a húgysav kihajtásával enyhíti a reumás panaszokat. Gyors méregtelenítõ hatású.
Spenót: az egyik legjobb tisztító hatású zöldségféle. Megszünteti a székrekedést, segít regenerálni az emésztõtraktus nyálkahártyáját.
 
Mit tegyünk gyümölcs- és zöldségkúra során?
- Ha elõször csináljuk a kúrát, célszerû egyúttal testi-lelki ellazulással és regenerálódással egybekötni.
- Legjobb, ha kiszemelünk egy napot (mondjuk egy szombatot) egy-két héttel elõtte. Be kell tervezni és várni azt. Ne felébredéskor döntsük el, hogy aznap csak sárgarépán élünk. Könnyen megeshet, hogy ilyen esetben mégsem fog sikerülni az elhatározás, hiszen csöng a telefon és máris egy új programban találjuk magunkat, ami persze nem igazodik a gyümölcs- vagy zöldségnapunkhoz. Ha egy ilyen egynapos kúra könnyebb is mint a teljes böjt, sokat segít, ha kiemeljük a hétköznapok sorából.
- Egy héttel a kúra elõtt hagyjuk abba az élvezeti szerek, a kávé, a tea, a cukor és az alkohol fogyasztását, együnk kevesebb húst és zsíros ételt, és táplálkozzunk minél több friss, nyers gyümölccsel meg zöldséggel.
 
A kúra elõestéjén
- Együnk valami könnyût: nagy adag salátát, zöldséglevest, gyümölcssalátát.
- Ne együnk kenyeret vagy fõzött szénhidrátféleséget (pl. tésztafélét vagy rizst)
- Pihentessük izmainkat forró fürdõben.
- Ha megtehetjük, kapcsoljuk ki a telefont és korán bújjunk ágyba egy jó könyvvel.
 
A kúra napja
- Reggel ne ugorjunk ki azonnal az ágyból. Ez a pihenés napja legyen.
- Reggeli elõtt igyunk meg egy nagy pohár vizet - ez csökkenti a gyomor savtartalmát. Tehetünk bele egy friss citromszeletet. (A gyümölcskúra ne citrusfélékbõl álljon, de ez a szelet citrom még belefér.)
- A reggelit (kockákra vágott gyümölcs vagy zöldségdarabokat) lassan, jól megrágva együk meg.
- Kétóránként készítsünk kisebb fogásokat. A kiválasztott élelmiszert minél többféle formában fogyasszuk.
- Az étkezések között igyunk vizet, gyógy- vagy gyümölcsteát (koffeinmenteset), amelybe most a változatosság kedvéért ne tegyünk tejet, cukrot vagy mesterséges édesítõt. Közönséges (zöld vagy fekete) tea, kávé vagy szénsavas italok fogyasztását kerüljük és persze tartózkodjunk a dohányzástól meg az alkoholtól.
- Egész nap kényeztessük magunkat. A reggeli zuhany már idetartozik. Dörzsöljük végig a testünket elõtte. Fontos, hogy legalább egyszer megfürödjünk a bõrön át távozó méreganyagok lemosása céljából.
- Felkereshetünk ilyenkor szaunát vagy gõzfürdõt. Végezzük el az erre a napra tervezett kéz és lábápolásunkat. A szépségmaszkok kipróbálása is sorra kerülhet.
- Együnk minél többet a választott gyümölcsbõl vagy zöldségbõl, készítsük el azt változatosan. Csináljunk jégbehûtött gyümölcslevet víz és jégkockák hozzáadásával, majd szórjuk meg az egészet fûszerrel.
- Ne felejtsünk el vizet inni; ezt egész nap ne hagyjuk abba. Amennyiben bolti gyümölcslé mellett döntünk, olyan legyen, amelyik kevés adalékanyagot (és hozzáadott cukrot) tartalmaz. Ekkor is csak bõ vízben felhígítva fogyasszák, mert a tömény gyümölcslé inkább elvonja a folyadékot a szervezetbõl, mintsem pótolja.
- Nem valószínû, hogy bármi kellemetlent éreznénk egy ilyen kúra folyamán, ha mégis - ne aggódjunk. A fáradtság természetes állapot, amikor az elme pihenni kezd, a fejfájás pedig valószínûleg koffeinhiány következménye. Igyunk sok vizet, pihenjünk.
- Este kb. nyolc körül valószínûleg már elálmosodunk, mivel a szervezet igyekszik kihasználni a régóta áhított pihenés örömeit. Álljunk ellent a megszokásnak és senkit ne hívjunk fel telefonon, ne tervezzünk házon kívüli programot. Ez a nap csak a miénk. Körülbelül az utolsó étkezés után egy órával készítsünk fürdõt, majd pihentessük tagjainkat 20 percig a meleg vízben. Bújjunk ágyba bõséges olvasnivalóval. Valószínûleg nem lesz gondunk az elalvással.
 
A kúra másnapján
- Lassan lépjünk ki a méregtelenítõ kúrából. Álljunk ellen a kísértésnek, és ne óriási villásreggelit készítsünk, az lerombolná az elõzõ napi eredményeket. Még egynapos kúra után is valószínû azonban, hogy nem vágyunk olajos, zsíros ételekre. Csináljunk egy tál gyümölcssalátát.
- Lassan szokjunk vissza a többi ételféleséghez, és legalább néhány napig ha lehet még tovább tartózkodjunk a teától, a kávétól és az alkoholtól.