Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A szétválasztó diéta

2009.11.29
Világszerte sok millió ember követi az amerikai testkontrolldiéta szabályait, szétválasztva a szénhidrátokat a fehérjéktől, anélkül, hogy pontosan tudnák, mi ennek az értelme. Dr. Martin Noelke német orvos módosította, egyúttal egyszerűsítette az amerikai módszert, könnyen követhető szabályokat felállítva. Állítása szerint sikerült megtalálnia a tudományos magyarázatot a módszer fogyasztó hatására.
Felmerül a kérdés, hogy miért olyan hatásos a fehérje-szénhidrát szétválasztása a fogyókúrában? Dr. Noelke szerint a szétválasztó diéta hatására jelentos mértékben csökken a vér inzulinszintje. Ez azért fontos, mert az inzulin nem csupán a vércukor szintjét szabályozza, hanem egyúttal a zsírszövetek képződéséért és gyarapodásáért is felelőssé tehető. Különösen a fehérjedús táplálkozás esetén alacsony az inzulinszint, ráadásul étkezés után tovább fennáll a telítettségérzet. A szétválasztó diéta korábbi formái dr. Noelke szerint túlságosan bonyolultak voltak, ezért szükségessé vált a szabályok módosítása, leegyszerűsítése: ha táplálkozunk, a fehérjében, ill. szénhidrátban gazdag táplálékokat nem szabad egyszerre fogyasztani. Ehelyett ezeket ún. semleges hatású élelmiszerekkel kell kombinálni. Utóbbiak olyan élelmiszerek, amelyek fehérje-, ill. szénhidráttartalma viszonylag alacsony. A fehérje-, ill. a szénhidrátdús étkezések között legalább négyórányi időnek kell eltelnie. A főétkezések közötti idoszakban a legcélszerűbb gyümölcsöket fogyasztani. (lásd az egyszerűsített táblázatot is)
A legfontosabb szabályok
Szénhidrátok: kenyér, gabona, rizs, tésztafélék, burgonya
Semleges élelmiszerek: zöldségek, saláta, nyers ételek, tejtermékek, zsiradékok, olajos magvak
Fehérjék: hús, hal, tojás
A semleges élelmiszerekkel bármely másik csoport kombinálható, azonban a szénhidrátokat és a fehérjéket egymással tilos kombinálni!
A Rostocki Egyetem kutatói tudományos vizsgálatokkal is igazolták, hogy dr. Noelke szétválasztó diétája hatására javul a zsírégetés és csökken a zsírok beépülése a zsírszövetekbe, ami hosszú távon fogyást és az ideális testsúly megtartását biztosítja.
Természetesen nem kötelező a szétválasztó diéta állandó betartása, de ha valaki egyszer megtapasztalja annak jótékony hatását, aligha fog róla lemondani a továbbiakban. Ezzel egyébként kivédhető a régóta fogyókúrázók réme, az ún. jojóeffektus, azaz a fogyást követo gyors hízás, Kép ráadásul havi 2-3 kg fogyás érdekében a diéta betartása mellett nem szükséges az éhezés.
Természetesen a fogyás szempontjából fontos a rendszeres testmozgás is. Az edzéstervet minden esetben egyénre szabottan kell összeállítani. Általános elvnek tekinthető, hogy a fizikai terhelés csak olyan mértékű lehet, hogy mozgás közben képesek legyünk hosszabb mondatok elmondására; helyesebb azonban a pulzusszám rendszeres ellenorzése. Aki különösen eredményes szeretne lenni, jól teszi, ha éhgyomorra végzi a testedzést, mert ilyenkor meglehetősen alacsony a vér inzulinszintje.
Sok szakember kritizálja a szétválasztó diétát, szerintük a fehérjék és szénhidrátok szétválasztása nem okozhat fogyást, mert az kizárólag a kalória-bevitel csökkentése révén lehet elérni. A módszer felfedezője, az amerikai orvos, dr. Howard Hay 90 esztendővel ezelőtt saját egészsége visszanyerését köszönhette a szétválasztó diétának. Gyógyulása után azon fáradozott, hogy a módszer tudományos magyarázatát megtalálja. Akkoriban még nem tudtak az inzulintermelés és a zsírszövetek képződése közötti összefüggésről, ezért dr. Hay a diéta sikerét a sav-bázis egyensúlyra gyakorolt kedvező hatással magyarázta. Ma már tudjuk, hogy ez tévedés volt, ezzel magyarázható a módszert illető sok kritika is.
Dr. Noelke diétájának alapszabályai dióhéjban:
  1. Mellőzzük a cukrot, a süteményeket és az édességeket, mert ezek erőteljesen emelik az inzulinszintet. A sok inzulin hatására néhány óra múlva jelentősen csökken a vér cukortartalma, aminek farkaséhség lesz a következménye.
  2. Fehér kenyér helyett lehetőleg teljes kiőrlésű lisztből készített kenyereket együnk. Ezek rosttartalma csökkenti az inzulintermelést és meghosszabbítja a jóllakottság érzetét.
  3. Csak kalóriamentes italokat igyunk!
  4. A szénhidrátokban gazdag ételek a szétválasztó diéta értelmében vegetárius fogások, ami azt jelenti, hogy rizzsel, tésztafélékkel és burgonyával zöldségeket kombinálunk. Igyekezzünk ezeket az ételeket lehetőleg minél kevesebb zsiradékkal elkészíteni.
  5. Ha húst, vagy halat szeretnénk enni, köretként csak zöldségeket fogyasszunk, és lehetőleg együnk előtte nyers salátát. A húsokhoz, halhoz és tojáshoz nem szabad burgonyát, tésztát, kenyeret vagy rizst enni!
Jól látható, hogy dr. Hay elveit e rendszerben csak a 4. és 5. pontban leírtak szerint kell szigorúan betartani. Gyümölcsöt - az erjedés és annak kellemetlen tünetei elkerülése érdekében - tízóraira vagy uzsonnára ajánlatos enni.